Vipuvoimaa

Tiekartta

Artistina toimiminenBiisitJulkaisutLivetoimintaPromootioMusiikkibisnes

Artistina toimiminen

Itseanalyysi ja tilannearviointi
Mikä sujuu ja millä toiminnan osa-alueilla olisi petrattavaa?

Toiminnan suunnitteleminen
Miten artistien ulkomusiikillista osaamista hyödynnetään bändin hyväksi parhaiten? Millaisia taloudellisia ja ajallisia resursseja artistilla on käytössään oman toimintansa edistämiseen?

Imago ja brändi
Millaisena artisti haluaa näyttäytyä suuren yleisön silmissä?

Luovuus
Bänditoiminta on luovaa työtä mutta luovuus ei rajoitu pelkästään itse musiikkiin. Visuaalinen ilme, oheistuotteet, erilaiset infopaketit yms vaativat myös luovuutta ja sen vaaliminen ja kehittäminen on artistille perustaito ja elinehto. Artikkeleita tulossa.

Artistin talous
Rahaliikenteen suunnitteleminen ja hallinnointi.

Artistin hyvinvointi
Henkinen ja fyysinen jaksaminen.

TAKAISIN YLÖS

Biisit

Vaihtoehto 1 – Tee itse
Vaihtoehto 2 – Teetä muilla
Vaihtoehto 3 – Soita covereita

Säveltäminen

Sanoittaminen

Esituotanto
Biisien sovittaminen, treenaaminen, demottaminen ja muu ennen studioon menemistä tapahtuva toiminta.

Tilaustyöt
Muut musiikin alan uramahdollisuudet.

TAKAISIN YLÖS

Julkaisut

Studiotyöskentely
Kannattaako artistin varata aikaa kaupallisesta studiosta levyn tekoon vai olisiko kotiäänittäminen realistinen vaihtoehto? Mitä studiossa itse asiassa tapahtuu ja mitä voi tehdä itse?

Julkaisu
Digitaalinen julkaisu, fyysinen levy vai molemmat? Levy-yhtiölle vai omakustanteena? Yksittäinen biisijulkaisu vai kokonainen levy?

TAKAISIN YLÖS

Livetoiminta

Keikkojen bookkaaminen
Kannattaako keikat bookata itse vai olisiko jossain vaiheessa parempi kääntyä ohjelmatoimiston puoleen? Miten se tapahtuu ja miten rahakuviot hoidetaan?

Esiintyminen
Asiaa lavatyöskentelystä

Keikkailu käytännössä
Miten keikkapaikalle kuljetaan ja mitä tapahtuu ennen keikkaa, sen aikana ja sen jälkeen?

Keikkapaikan crew

Kiertueet

TAKAISIN YLÖS

Promootio

Promootio käytännössä

Markkinointisuunnitelma
Artikkeleita tulossa.

Oheistuotteet

Kohderyhmä
Kenelle bändi musiikkiaan tekee ja markkinoi. Artikkeleita tulossa.

Videotuotanto
Musiikkivideot ovat jo kaikkien saatavilla jopa budjetista riippumatta. Miten musiikkivideo tehdään ja miten sitä käytetään? Artikkeleita tulossa.

TAKAISIN YLÖS

Musiikkibisnes

Verkostoituminen
Luo mahdollisimman kattava kontaktiverkosto niin nopeasti kuin mahdollista ja jatka verkoston laajentamista ja päivittämistä läpi elämän! Mitä muita samanlaisia ja samaan kohderyhmään vetoavia bändejä löytyy ja onko heidän kanssaan mahdollista tehdä jonkinlaista yhteistyötä? Mitä eri yhteistyötahot ja sidosryhmät tekevät ja mitä kukin odottaa artistin taholta?

Tekijänoikeudet
Tekijänoikeusjärjestöt valvovat että musiikin tekijät saavat työnsä käytöstä korvauksen. Itse tekijänoikeus syntyy automaattisesti vaikka et olisikaan minkään tekijänoikeusjärjestön jäsen.

Sopimukset
Sopimuksissa on aina lopulta kyse rahasta joko suoraan tai epäsuorasti. Tästä syystä kaikki sopimukset kannattaa tehdä aina kirjallisena.

TAKAISIN YLÖS

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn