Vipuvoimaa

Roudaus ja soittokamojen pakkaaminen

Kirjoittanut Karri Kallio

Tavaroiden liikuttelu, eli ”roudaus”, saattaa tuntua todella yksinkertaiselta ja helpolta asialta, mutta ensimmäisissä tositilanteissa menee helposti sormi suuhun ja kiirekin vielä painaa päälle. Aloitteleva bändi oppii helposti vääriä toimintatapoja, jos oikeita käytäntöjä ei ole kukaan opettamassa. Kannattaa siis käyttää muutama ajatus siihen, mitä tapahtuu kotioven ja esiintymislavan välillä. Keikkareissulla akuutit vaarat vaanivat muusikon lihaksistoa ja tukirankaa. Samat ergonomiasäännöt pätevät niin roudauksessa kuin esimerkiksi sairaanhoitoalalla potilaiden liikuttelemisessa. Väärillä nostotekniikoilla hankkii itsellensä ikäviä lihas- ja nivelvammoja. Yleisimpiä ”ammattitauteja” ovat selkävaivat. Oikein toimimalla vähennät siis sekä välitöntä tapaturmariskiä että pitkään jatkuneesta vääränlaisesta rasituksesta aiheutuvia ongelmia.

Tavaroiden nostelemisen perusteet

  • Kyykistyessäsi nostoon, pidä jalkaterät ja polvet hartianleveydellä toisistaan
  • Pidä selkä aina mahdollisimman suorana ja pystyasennossa. Mitä enemmän etukumarassa nostat taakkaa, sitä suurempi paine selkääsi kohdistuu. Selkä pysyy suorana silloin kun koukistuminen tapahtuu polvista.
  • Hyödynnä nostossa jalkojen lihaksia selän lihasten sijasta.
  • Turvaa selkäsi ja käytä jalkojen suuria lihaksia tavaroita nostellessa. Kyykistyessä muista jännittää myös alavatsan lihakset.
  • Pidä nostettava tavara mahdollisimman lähellä omaa kehoasi
  • Nosta tasaisesti, älä riuhdo
  • Vältä kiertoliikkeitä ja kurottelua taakkaa nostaessa, kantaessa ja laskiessa
  • Nosta vain hyvällä otteella
    Huonolla otteella taiteillessa saat helposti tavarat hajalle ja varpaat liiskattua. Hyvät roudaushanskat eivät maksa paljoa, mutta armahtavat käsiä, säästävät lihaksia ja parantavat otteen pitävyyttä.

Tavaroiden liikuttelu

  • Käytä renkaita hyväksesi
    ”Jokainen kantamaton metri on kuin laittaisi rahaa pankkiin”.
  • Pidempi kantaja aina rappusten alapäähän
    Alapäässä olevan on myös hyvä nostaa kannettavan tavaran omaa päätyä sen verran, että paino jakautuu tasaisesti molemmille kantajille.
  • Arvosta varpaitasi
    Turvakengät ovat hyvä sijoitus. Niiden kärjet ovat vahvistetut ja ne suojaavat varpaitasi koviltakin tälleiltä. Turvakengissä on myös perinteisiä tennareita parempi pito.

Auton pakkaaminen

  • Pakkaa raskaimmat alimmaisiksi ja keskelle
    Epätasaisesti auton toiseen reunaan kohdistuva paino aiheuttaa ohjattavuudessa sivulle ”vetämistä” ja auto käyttäytyy arvaamattomasti esim. väistötilanteissa.
  • Sido tavarat
    Matkustajien taakse niskatukien korkeudelle tai niiden yläpuolelle ei saa laittaa mitään tavaraa, joka voi jarrutuksessa tai törmäyksessä lentää matkustajien päälle. Samaa pätee henkilöautojen hattuhyllyihin ja vastaaviin. Harva tulee ajatelleeksi, että jo taajamavauhdistakin tehdyssä äkkipysähdyksessä kirjan törmäysvoima voi olla lähes sata kiloa. Huomioi, että todella kevytkin teräväkulmainen tavara voi tehdä pahaa jälkeä takaa lentäessään.
  • Peräkärryn kuormaaminen
    Peräkärry on kuormattava siten, että kärry on aavistuksen etupainoinen. Takapainoiseksi kuormattu kärry heikentää huomattavasti ajoneuvoyhdistelmän hallintaa. Painopisteen pystyy tarkistamaan helposti irrottamalla kärryn vetokoukusta ja pitämällä kärryn aisasta kädellä kiinni. Jos kärry pyrkii kallistumaan taaksepäin, on kuormaus tehty väärin ja lastin painopistettä tulee siirtää edemmäksi. Lisäksi painopiste tulee säilyttää mahdollisimman alhaalla ja sivusuunnassa kärryn keskellä, joten painavimmat tavarat on hyvä laittaa mahdollisimman lähelle kärryn akselia. Sekä auton että peräkärryn tulee olla sivusta katsottuna vaakasuorassa. Suurin sallittu nopeus peräkärryä vedettäessä on 80kmh/h.

Johtojen käsittely

  • Mikrofoni- ja instrumenttipiuhat, painavat kaapelit
    Piuhoja säästävä käärimistapa on hyödyllinen taito opetella. Väärällä tavalla piuhaa kääriessä piuhan sisällä oleva kuparikaapeli jää helposti kierteelle, minkä seurauksena piuha kehittää ”muistin” ja pyrkii menemään aina käärittäessä solmuun. Toistuvasti mutkalle jätetty piuha kärsii rasitusmurtumia, joista aiheutuu häiriöitä signaalissa ja lopulta katkeaa kokonaan. Kun piuha on saatu käärittyä oikein siistille rullalle, paketti on hyvä sitoa vaikkapa sähköteipillä tai erityisesti tarkoitukseen valmistetuilla kaapelisiteillä.
    Turvallisin tapa piuhan kunnossa pysymisen kannalta lienee ns. Over under -tekniikka, joka jättää piuhan täysin kierteettömäksi siistille rullalle. Piuhan voi sitoa nipuksi vaikkapa sähköteipillä tai käyttämällä tarkoitukseen sopivia kaapelisiteitä.
  • Jatkojohdot
    Jatkojohdot voi kääriä viikkaamalla piuhan puoliksi, kunnes paketti on sopivan mittainen ja sitten vetämällä se erittäin kevyesti yksinkertaiseen solmuun itsensä lävitse. Muistathan, että sähköjohdot on avattava käyttöä varten täyteen mittaansa. Kerälle jätetty sähköjohto voi kuumentua käytössä, jolloin seurauksena voi olla oikosulku tai jopa tulipalo.

 

Nostoihin ja siirtoihin liittyvät tekstit on tehty yhteistyössä Seinäjoen työterveyshuollon työfysioterapeutin kanssa.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.