Vipuvoimaa

Pelimusiikki – miten Ari Pulkkisesta tuli Angry Birds -säveltäjä?

Ari_Pulkkinen

Ari Pulkkinen (s. 1982) on säveltänyt pelimusiikin muun muassa Angry Birdsiin, Trine-pelisarjaan, Dead Nationiin, Outlandiin ja Resoguniin. Yhtään liioittelematta voi sanoa, että hänen säveltämäänsä musiikkia ovat kuulleet sadat miljoonat ihmiset.

Tämän kolmiosaisen haastattelusarjan aluksi käydään läpi, miten Pulkkinen päätyi pelisäveltäjäksi. Seuraavissa osissa kysytään, millaista hänen työnsä on verrattuna esimerkiksi elokuvamusiikin säveltämiseen ja mitä ammatti on bisnesmielessä opettanut.

Miten ajauduit musiikin pariin?

”Harrastelin sitä jo ihan skidinä. Kävin pianotunneilla viisivuotiaasta asti. Sitten rupesin 11-vuotiaana tekemään tracker-musaa, kun frendini sai Amigan. About samaan aikaan lopetin pianotunnit. Silloin ei ollut varaa ostaa mitään hirveitä midityöasemia, mutta trackerilla pääsi itsekin duunaamaan.”

Kun teit trackerilla musiikkia, millaisia esikuvia sinulla oli?

”Demoskeneä tuli seurattua. Niissä porukoissa oli hirveästi tuttuja, vaikka itse en varsinaisesti ollut mikään skenettäjä.”

Miten päädyit tracker-biisien tekemisestä säveltämään varsinaista pelimusiikkia?

”Vuonna 1999 mökkinaapurin frendi teki Starfight-sarjaa. Hän kysyi jossain LAN-illassa, voisinko tehdä siihen musaa. Totta kai rupesin tekemään. Se taisi tulla ulos vuonna 2000 ja oli ensimmäinen peli, jossa oli mun musaa. Sen jälkeen rupesin demoskenen jätkien kautta tutustumaan jengiin. Mun ensimmäinen pelimusaan liittyvä duunipaikkani oli Frozenbyte, jossa olin inhousena melkein kuusi vuotta. Vuodesta 2008 asti olen tehnyt musaa oman firmani kautta.”

Onko sinulla jotain koulutusta alalle?

”Suoritin Adultan kautta aikuisopiskelijana vuonna 2006 äänialan erikoisammattitutkinnon. Taisin olla silloin nuorin, joka on saanut sen paperin. Olin kuitenkin ollut pelien kanssa tekemisissä vuodesta 2000 asti, joten kokemusta oli ehtinyt kertyä. Jossain vaiheessa myös mietin, alanko pelituottajaksi vai jatkanko musapuolella. Silloin menin pelituottajakurssille. Valitsin musiikin, mutta tuottajakoulutus oli loistava lisä omiin skilsseihin. Kun tietää, miten peliprojektit etenevät, pystyy ennakoimaan ja aikatauluttamaan omaa duuniaan.”

Miten paljon olet itse pelannut? Millainen historia sinulla on tietokone- ja konsolipelien kanssa?

”Olen pelannut pienestä asti. Ensin Nintendon kasibittisellä, kunnes siirryin kokonaan PC:hen. Sitten tuli Mass Effect ykkönen, joka julkaistiin vain Xboxille, joten oli pakko ostaa konsoli. Nykyisin olen taas ihan täysin konsolipelaaja.”

Muistatko pelejä, joiden musiikki olisi jäänyt erityisesti mieleen?

”Kyllä mä arvostin paljon enemmän pelejä, joiden musiikkiin oli kiinnitetty huomiota. Pelkästään se oli siistiä, jos pääsi latausscreenillä kuuntelemaan jotain musaa. Commodore kuusnepalla Turrican oli kova, Segalla totta kai Sonic the Hedgehog ja NHL 95. Seikkailupeleistä Monkey Islandissa oli hyvät musat. Warcraft 2:n takia ostin jopa uuden äänikortin.”

Voiko pelimusiikkia säveltää, jos pelaaminen ei kiinnosta?

”Voihan sitä tehdä, mutta pelimusassa on omat lainalaisuutensa. Peleihin säveltämisessä on ihan erilainen rytmitys ja dynamiikka kuin leffapuolella, jossa duunataan musaa lineaariseen mediaan. Sitä voi olla vaikea tajuta, ellei itsellä ole kokemuksia pelaamisesta.”

Voiko huono musiikki mielestäsi pilata muuten hyvän pelin?

”En mä tiedä, nykyisin kaikissa peleissä on todella laadukkaasti tehtyä musaa. Kyse on enemmänkin, jääkö siitä mitään mieleen. VST:llä voi duunata orkesteria, joka kuulostaa ihan hollywoodilta, mutta joskus kuulostaa siltä, että itse säveltäminen on jäänyt taka-alalle.”

Mitä teet silloin, kun et istu studiossa säveltämässä? Oletko vapaa-aikana musiikin kanssa tekemisissä?

”Terapiamielessä voin fiilistellä pianolla, soitella himassa skideille unilauluja tai ihan vain improvisoida juttuja. Kuuntelen jotain melodista chilloutia, sellaista mitä ei radiossa soi. Olen tehnyt itselle kotikäyttöön playlistejä, muudijuttuja, jotka rauhoittavat mieltä. Työminä ja kotiminä ovat mulla kaksi eri asiaa, mutta kyllä ne välillä sotkeutuvat.”

Seuraavassa osassa Pulkkista tentataan siitä, millaista hänen työnsä on käytännössä: miten syntyy pelin tunnusmusiikki, kuinka se yhdistyy pelin äänisuunnitteluun ja mitä sitten, kun säveltäessä tulee seinä vastaan.

Linkkejä

Lue myös

Kirjoittanut Janne Flinkkilä
Kuva Ville Malja

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn