Vipuvoimaa

Miten Lost Society sai levytyssopimuksen?

Lost_Society
Kuva: Iiro Palva-aho

Jyväskyläläinen thrash metal -yhtye Lost Society kertoo, kuinka heidän bändinsä päätyi treenikämpältä ulkomaisen levy-yhtiön talliin.

Lost Society perustettiin vuonna 2010. Ensimmäisen kolmen biisin demonsa he äänittivät treenikämpällään 2011. Puolen vuoden kuluttua siitä he tekivät toisen demonsa.

Nykyisin yhtye levyttää saksalaiselle Nuclear Blast -yhtiölle, joka on julkaissut kaksi heidän albumiaan: Fast Loud Death (2013) ja Terror Hungry (2014).

Laulaja-kitaristi Samy Elbanna, missä vaiheessa päätitte, että haluatte saada levytyssopimuksen?

”Kun meillä oli kokoonpano kasassa, tiesimme jo aika varhaisessa vaiheessa, että haluamme tehdä musiikkia ammatiksemme. Meillä oli levyllinen biisejä valmiina, mutta päätimme kuitenkin kypsytellä vielä hetken ennen kuin aloimme lähestyä lafkoja. Treenasimme kaikessa rauhassa. Toisen demon jälkeen, 16-vuotiaina, aloimme tehdä paljon enemmän keikkoja. Vähitellen koimme, että me olimme valmiita ja biisit olivat valmiita.”

Mitä kautta päädyitte Nuclear Blastille?

”Osallistuimme useampiin bändikilpailuihin, koska mielestämme se oli hyvä markkinointitapa ja niissä oli muutenkin hauska soitella. Vuonna 2012 kävimme Jyväskylässä ihan läpällä soittamassa Global Battle of Bandsin semifinaaleissa Jyväskylässä ja voitimme ne. Pääsimme finaaliin Helsingin Circukseen. Lähdimme sinne soittelemaan tosi avoimin mielin. Olimme yksi ehkä viidestä metallibändistä finaalissa. Yllättäen voitimmekin koko hoidon. Tuomaristossa oli EMIn A&R, ja voiton jälkeen Suomen EMI sitten lähestyi meitä. Keskusteluja käytiin, mutta jossain vaiheessa kuitenkin koimme, ettei se ole meille oikea vaihtoehto.”

”Jälkeenpäin ajateltuna meillä kävi mieletön mäihä. Finaalista oli video YouTubessa, ja Nuclear Blastin äijät olivat Saksassa nähneet sen. Saimme sähköpostia, jossa kysyttiin, kiinnostaisiko alkaa puhua levysopparista. Siitä se sitten lähti.”

Miksette menneet EMIlle?

”Meistä tuntui alusta asti, ettei se olisi ollut meille oikea yhtiö, kun katsoi kaikkia muita bändejä niiden rosterissa. Hyvä lafka, mutta ei oikea vaihtoehto meille. Kun Nuclear Blast lähestyi melkein samanaikaisesti, tuli olo, että se olisi parempi valinta.”

Miten otitte selvää levy-yhtiönne taustoista?

”Olimme tosi skidejä silloin (Elbanna täytti 17 vuotta elokuussa 2012), joten se oli aika rajoittunutta. Emme tunteneet itse lafkalta ketään eikä meillä ollut siinä vaiheessa kokeneita kollegoita. Etsimme infoa kaikkialta netistä ja katsoimme, mitä Nuclear Blast on tehnyt. Kyselimme neuvoja kaikilta tutuilta muusikoilta ja musiikin kanssa työskennelleiltä tyypeiltä. Siinä vaiheessa kaikki tieto oli arvokasta. Liityin myös Muusikkojen liittoon, koska sieltä saa ilmaista sopimusneuvontaa.”

Millaiset sopimusneuvottelut kävitte Nuclear Blastin kanssa?

”Saimme ensimmäisen sähköpostin kesän alussa, ja lokakuun aikana lähdettiin jo studioon. Parin kuukauden ajan läheteltiin Nuclear Blastin kanssa koko ajan sähköposteja ja soiteltiin. Käytimme sopimuksen Muusikkojen liiton lakimiehellä, koska halusimme käydä kaikki asiat läpi ja varmistua niistä täysin ennen kuin laittaisimme nimet papereihin.”

Miten paljon alkuperäinen sopimus muuttui?

”Olimme aika iloisia ja yllättyneitä, miten paljon saimme muutettua kohtia, jotka oli aivan pakko muuttaa. Siellä ei ollut alun perinkään mitään, josta lakimies olisi spotannut, että se on ihan turmiollista. Ihan ystävällismielisiä ihmisiä saksalaiset siis olivat! Jälkeenpäin ajateltuna emme ehkä ajatelleet tarpeeksi hyvin, kuinka pitkä diili kannattaa tehdä. Oli tärkeintä päästä tekemään monta levyä ja soittamaan koko ajan keikkoja. Nyt on oppinut, että sopimuksen pituudella on iso merkitys. Joskus voi olla hyvä tehdä lyhyempiä soppareita.”

Mille julkaisualueille eli territorioille sopimus tehtiin?

”Kun saimme sopparin käteen, katsoimme ensin, että ‘worldwide’, okei, tämähän on ihan cool. Myöhemmin luimme Nuclear Blastin nettisivuilta, että levy julkaistaan ensin manner-Euroopassa, sitten Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa. Emme olleet edes tajunneet, että se tulee jenkeissä ulos! Siitä lähtien nettisivuillemme on tullut viestejä ympäri maailmaa, että levyjä löytyy kaupoista. Nuclear Blastilla markkinointi ja promootio toimii todella hyvin.”

Onko kommunikointi vaikeaa ulkomaisen levy-yhtiön kanssa?

”Aluksi olimme yhteydessä vain sähköpostitse. Kun tapasimme ensimmäisen kerran, Nuclear Blastin väki osoittautui tosi mukavaksi. Olisihan se helpompaa, jos lafka olisi kotimaassa, mutta sähköpostit kulkevat, ja jos on oikea hätä, puhelinsoitolla aina pärjää. Meillä on aina välillä keikkoja Saksassa, joten levy-yhtiön tyyppejä näkee välillä niillä reissuilla.”

Tarjottiinko teille levytyssopimuksen kylkiäisenä kustannussopimusta?

”Allekirjoitimme levysopparin yhteydessä Nuclear Blastin sisaryhtiölle kustannussopimuksen. Emme välttämättä olisi halunneet sitä tehdä, mutta käytännössä se oli sopimuksen ehtona.”

(Joskus kustannussopimuksen allekirjoittamista pidetään ehtona levytyssopimuksen solmimiselle. Lue tämä teksti tarkkaan ennen kuin teet ratkaisusi.)

Lue lisää

Kolme neuvoa levytyssopimusta haluaville

Samy Elbanna, Lost Society

  1. Treenatkaa, keikkailkaa ja demottakaa biisejä. Alkakaa lähestyä levy-yhtiöitä vasta siinä vaiheessa, kun olette bändinä valmiita ja teillä on sellaista materiaalia, jota haluatte tarjota.
  2. Saimme itse tämän neuvon Impaled Nazarenen basistilta, kun lämmittelimme heitä Lutakossa: ottakaa rauhassa. Vaikka ensimmäiseksi tarjottu sopimus tuntuu tosi hyvältä, kun sen saa eteen, se ei ole välttämättä oikea teille.
  3. Käykää sopimukset läpi asiantuntijan kanssa. Muusikkojen liiton jäsenet saavat lakimiehiltä ilmaista sopimusneuvontaa.

Kirjoittanut Janne Flinkkilä

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.