Vipuvoimaa

Markkinointi ja kilpailutilanne

”Kaikki on markkinointia”

Artistin on ymmärrettävä, missä markkinat ja yleisö omalle musiikille ovat. Artistin myyntiin liittyy olennaisesti artistin välittämä kuva itsestään sekä markkinoinnin ja promootiotyön onnistuminen.  Sisältöä ja tarinaa on tuotettava ja uudistettava jatkuvasti.

Artistin kannattaa olla aktiivisesti yhteydessä fanikunnan kanssa, kuunnella yleisöä ja heidän palautetta äänitteistä, keikoista ja muusta toiminnasta.

Oheistuotteet voivat olla hyvä bisnes ja promootiokeino, jos tuotteet istuvat luontevasti artistin imagoon ja ovat tasoltaan hyviä. Myös muun materiaalin tuottaminen julkaisujen välissä ja keikkataukojen aikana on suotavaa, jotta artisti ei pääse unohtumaan.

Tehtäviä:

  • Mieti, mikä on kilpailutilanne toimialalla tai musiikkigenressä? Onko pinnalla samantyylisiä artisteja ja miten ne pärjäävät ja toimivat?
  • Tee erilaisia promopaketteja eri tahoille kuten keikkajärjestäjille, medialle, musiikkiyhtiölle.
  • Listaa, mitkä julkaisut ja toimittajat kirjoittavat samasta genrestä?
  • Mieti, mitä medioita kannattaa lähestyä ja miten?
  • Päättäkää kuka antaa haastattelut ja mitä artistin tarinassa kerrotaan.
  • Mieti, mitä laitetaan nettiin ja mihin ja kuka sen hoitaa?
  • Tee suunnitelma mahdollisesta videotuotannosta.
  • Tee suunnitelma oheistuotteiden tuottamisesta.
  • Kirjoita kuvaus artistin markkinoista ja kohderyhmästä.
  • Tee aikataulu ja suunnitelma markkinoinnista.

Lue Rytmimanuaalissa:

MATSI alkuun | Edellinen Imago, fanit ja tarina | Seuraava Työnjako