Vipuvoimaa

Kuinka saada oma biisi radiosoittoon?

Radiosoitto on nopea tapa saada artisti tai bändi laajan yleisön tietoisuuteen. Pelkästään sen varaan ei kuitenkaan kannata markkinointi- ja promootiosuunnitelmia laskea. Varsinkin debyyttiartistilla todennäköisyys saada biisinsä formaattiradion soittolistalle on todella pieni.

Voicen musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari kertoo, että kanavalle viikoittain lähetettävistä noin sadasta singlestä vain kolme–neljä valitaan soittolistalle. Niistäkin valtaosa on jo asemansa vakiinnuttaneiden artistien tai bändien biisejä.

ProPromotion Oy:n Taija Holm vahvistaa käsityksen: ”Tässä maassa on tosi vaikeaa lähteä menemään biisi edellä. Kannattaa ensin tehdä muu promo niin hyvin kuin pystyy, jotta radioasemalla voi todistaa, että on jotakin kivijalkaa luotuna. Kerätkää siis cv:tä tekemällä keikkoja, hankkimalla juttuja aluksi vaikkapa paikallislehtiin, saavuttamalla huomiota sosiaalisessa mediassa ja niin edelleen. Radioon ei kannata viedä biisiä ennen kuin on tehnyt mitään muuta.”

Formaattiradioissa soittolistalle päätyvät biisit valitsee musiikkipäällikkö tai hänen johtamansa soittolistaraati. Jokaisella kanavalla on oma profiilinsa, joka perustuu kuulijatutkimuksilla kerättyyn tietoon.

Videolla Katja Vauhkonen (Marketing Manager, Sony Music Finland) kertoo biisin markkinoimisesta ja radiosoittoon saamisesta.

Monella formaattiradiollakin on uuden musiikin esittelyslotteja, joista kannattaa ottaa selvää suoraan kanavien verkkosivuilta. Esimerkiksi YleX:n Uuden musiikin iltavuoro -ohjelmassa soitetaan kanavan Kellari-palvelun kautta lähetettyjä demoja.

Käytännössä tiukkaa formaattia käyttävät kaikki muut kanavat paitsi Radio Helsinki, Bassoradio ja Pohjois-Pohjanmaalla kuuluva Radio Pooki. Radio Helsingin olemassaolo on tätä kirjoittaessa vaakalaudalla. Bassoradio puolestaan keskittyy lähinnä urbaaniin rytmimusiikkiin ja Pooki suomi-iskelmään.

Seuraavassa Voicen soittolistasta päättävä musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari kertoo vinkkejä, jotka ovat yleispäteviä lähestyttäessä mitä tahansa radiokanavaa.

Radiopromon kymmenen käskyä

Jussi Mäntysaari (Voicen musiikkipäällikkö, entinen Radio Cityn musiikkipäällikkö ja YleX:n toimittaja).

1. Tee biisisi kuuntelu helpoksi. Valitse yksi biisi, jota ajat radioon, lataa se johonkin streaming-palveluun (vaikka salaiseksi SoundCloudiin tms.) ja/tai polta cd:lle.

2. Tutustu kanavaan, jolle biisiä tarjoat. Suurimmalla osalla radioista on formaatti, jonka puitteissa he soittavat musiikkia. Voicelle ei kannata tarjota iskelmää eikä Radio Rockille dancea.

3. Kokoa itsellesi realistinen kuva siitä, mitä uusille biiseille kanavalla tapahtuu. Onko olemassa kokonaan uusiin biiseihin keskittyneitä ohjelmia ja ketkä toimittajat niitä tekevät? Monella kanavalla on myös jokin uusien biisien esittelyslotti, vaikkei niille olisi omistettu kokonaista ohjelmaa.

4. Esittele bändisi/itsesi ja biisi. Älä maalaile äläkä ole tekohauska. Pidättäydy faktoissa ja siinä, mihin bändi on menossa. Biisiin liittyvät knopit auttavat toimittajia esittelemään teidät/sinut mieleenjäävästi, kun he soittavat sitä radiossa.

5. Soittolistaradioissa vain pieni osa tarjotuista biiseistä päätyy soittoon. Älä siis pety jokaisesta hylkäämisestä.

6. Kokoa itsellesi muistiin, mitä biisille missäkin radiossa tapahtuu. Listaa voi käyttää hyväksi, kun tarjoaa seuraavia biisejä radiosoittoon.

7. Kun lähestyt musiikkipäälliköitä, hyväksy ei-vastaus, paitsi jos sinulla on vahvat perusteet väittää vastaan. Jos vastausta ei kuulu, lähetä sähköpostia. Jos vastausta ei vieläkään kuulu, soita. Jos koet, että biisilläsi on esittelyn jälkeen paremmat mahdollisuudet, yritä sopia tapaaminen.

8. Radiosoitolla saa Suomessa edelleen nopeasti ja paljon huomiota, mutta biisin elämä verkossa on vähintään yhtä tärkeää. Älä pane kaikkia munia yhteen koriin.

9. Vaikka maailma on täynnä salaliittoteorioita radioiden soittolistoista, tosiasia on se, että hyvä biisi pärjää aina. Sellainen, jonka mahdollisimman suuri määrä ihmisiä haluaa kuulla.

10. Vuonna 2014 kaikki artistit eivät tarvitse radiota ollenkaan. Mieti siis, onko musiikkisi vahvemmilla kokonaisina albumeina tai YouTube-ilmiönä, vai onko se ”radiomusiikkia”.

Mäntysaari lisää vielä yhdentenätoista käskynä vienon toiveen, jonka jokainen alalla toimiva ammattilainen allekirjoittaa: ”Älä ota yhteyttä Facebookin, Twitterin tms. kautta, ellet ole varma, että se on vastaanottajan mielestä sopiva tapa hoitaa työasioita.”

Samaa aihetta biisintekijöille suunnatusta näkökulmasta käsittelee Iskelmän Aamuklubin tuottaja Antti Granlund Stop,Shake, Honey,Go-blogissaan.

Kirjoittanut Janne Flinkkilä

5 kommenttia artikkeliin ”Kuinka saada oma biisi radiosoittoon?”

  1. Suurin ongelma on se, että Radio kanaville ei haluta ottaa soittoon juurikaan artistien tai bändien musiikkia, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja tai biisit keiku jo erinäisillä listoilla (Kuten Spotify kuunnelluimmat) tai ole kerännyt huomattavaa määrää katselukertoja YouTubessa. Sillä harvemmin on asian kanssa mitään tekemistä onko biisi hyvä tai huono.

    Mäntysaaren linjakin on hieman erikoinen. Jos mies siis päättää mitä Voicella soi. Otetaan vain pari uutta tai uudehkoa biisiä soittoon ja luukutetaan vuodesta, kuukaudesta, viikosta ja päivästä toiseen samoja vanhoja uudestaan ja uudestaan. Jos niiden soittamista vähentäisi jäisi uudelle musiikille enemmän tilaa. Tämä ei koske yksin vain Voicea. Eikö musiikkipäällikön pitäisi tietää, että samojen jo aikanaan tehosoitossa olleiden biisien kuuleminen edelleen tehosoitolla kyllästyttää monia kuulijoita. Vanhempia biisejäkin kun voisi soittaa paljon laajemmasta ryhmästä ja biisivalikoimasta, mutta ei soiteta. Esim. Suomessa NRJ on yksi niitä harvoja kanavia, joka soittaa enimmäkseen uutta musiikkia ja vaihtuvuus on nopeampaa kuin monilla muilla kanavilla. Mäntysaaren logiikalla ajateltuna NRJ:llä ei mitenkään pitäisi olla noin korkeita kuulijalukuja eikä varsinkaan Voicea korkeammat. Uuteen musiikkiin kun muka kyllästyy nopeammin kuin vanhoihin samoihin

    Nämä ovat mielestäni ne suurimmat syyt miksi niin harva uusibiisi päätyy radiosoittoon.

    Vastaa
  2. Täysin samaa mieltä, hyvin kirjoitettu Samuhanaa. Radiopomot antavat tällaisia kultaisia ohjeita ja näyttävät tietävän ainakin löyhästi ne periaatteet joilla heidän pitäisi toimia. Selkeästi suuret levy-yhtiöt painostavat ja ohjaavat kanavia soittamaan vaan tiettyjä kappaleita, heidän hittikappaleitaan. Raha ohjaa soittoa. Ihmiset EIVÄT TAKUULLA vaadi kuulla samoja kappaleita päivästä toiseen. Vaikea sanoa mikä on perimmäinen syy radioiden epärehelliseen linjaan. Mäntysaari on hyvä esimerkki siitä, että hänellä ei ollut tehtäväänsä riittävää koulutusta, kuten korkeakoulutasoinen toimittajakoulutus yms.

    Vastaa
  3. Samaa mieltä edellisten kanssa plus lisään vielä kommentin tuohon “yhdenteentoista käskyyn.”Ei ehkä kanatakaanottaa yhteyttä Facebookin, twitterin, yms. kautta ainakaan radiotoimittajaan, mutta eikö facebookin band page oli juuri bändin tai artistin promoamista varten youtuben, soundcloudin y.m.s. rinnalla

    Vastaa
  4. Radiokanavat soittavat musiikkia, joka tutkitusti pitää parhaiten kuulijat kanavallaan, koska kanavien tulot (pl. YLE) muodostuvat lähes kokonaan mainostuloista, ja niihin vaikuttaa suoraan kanavan kuulijamäärät. Ja koska ihmiset mieluiten kuuntelevat tuttua ja turvallista musiikkia elämänsä äänitapettina, ei kannata riskeerata ja soittaa uusia ja tuntemattomia kappaleita.

    Ei tähän varsinaisesti siis mitään levy-yhtiösalaliittoa tarvita. Toki se, mitkä biisit soittoon päätyvät, liittyy sitten myös levy-yhtiöihin, mutta keskimäärin hekin tekevät omat artisti/biisivalintansa sen pohjalta, mitkä biisit arvioidusti eniten isoa ihmismassaa miellyttävät. Valintaperuste on siis yhteneväinen radiokanavien kanssa.

    Radioiden musiikkipäälliköt tai vastaavat tekevät hekin siis työtään tuodakseen firmalle rahaa, eivätkä esim. sivistääkseen kuulijoitaan.

    Vastaa

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.