Vipuvoimaa

Keikkojen myyminen itse

Valmistelut ja työkalut:

Oma rekisteri keikkapaikoista

Tee lista paikoista, joihin haluaisit keikalle.

  • Ota selvää, minkä tyylisiä ja minkä kokoluokan artisteja siellä soittaa ja mieti sopisitko itse sinne.

Kerää itsellesi sopiviksi havaitut keikkapaikat taulukkoon ja etsi paikkojen yhteystiedot

  • Joidenkin keikkapaikkojen yhteystietoja saattaa olla vaikea löytää. Varsinkin puhelinnumerot ovat kiven alla. Kysele tutuilta yhteystietoja paikoista, joissa he ovat olleet keikalla.

Kun löydät pitkään etsityt yhteystiedot, kirjaa ne heti ylös! Päivitä rekisteriin muutokset, tehdyt toimenpiteet ja niiden ajankohdat (sähköpostit, puhelut jne.).

Listaus ja keskustelua keikkapaikoista Muusikoiden.netissä

Keikkailuun sopivien ajankohtien päättäminen

Rajaa mahdolliset keikka-ajat kalenterista

  • Varmista, että kaikilla soittajilla on kalenterissa tilaa ja tietyt ajankohdat pyhitetty keikkailulle. Näin vältät ikävät aikataulusäädöt ja peruutukset.
  • Jos suunnittelet kiertuetta, hahmottele alustava suunnitelma, missä ja koska voisit keikkailla (katso vinkkiä myös kohdasta ulkomaankiertueen järjestäminen).
  • Päivitä ja muokkaa suunnitelmaa sitä mukaan, kun keikat varmistuvat.

Promopaketti ja myyntisähköposti

Päivitä mahdollinen promopaketti ja muotoile työkaluksi hyvä myyntisähköposti

  • Kerro artistista ja musiikista lyhyesti.
  • Lisää toimivat linkit ajankohtaiseen materiaaliin.
  • Tarkista muotoilu ja oikeinkirjoitus.

Myyntipuheet ja -kikat

Mieti tarkkaan, mitä olet myymässä ja miten. Repliikkejä ei tarvitse kirjoittaa valmiiksi, mutta varmista, että tiedät mistä puhut ja miten vastaat keikkaostajan reaktioihin.

Mieti, mikä voisi edesauttaa keikan saamista:

  • Oletko ollut jossakin esillä lähiaikoina?
  • Oliko edellisellä keikalla porukkaa ja hyvä meininki?
  • Onko jo vakiintunut fanikunta, joka todennäköisesti saapuu paikalle?
  • Käykö baaritiskillä kuhina, kun bändinne on keikalla?

Keikkapalkkio

Mieti hinnoittelua ja valmistaudu perustelemaan hintapyyntö

  • Hyvä nyrkkisääntö on, että keikka päätyy vähän plussalle tai ainakin nollatilanteeseen. Hahmottele hinnoittelua varten mahdolliset kulut (matkat, mahdollinen auto- ja PA-vuokra, miksaaja, teknikot yms.).
  • Muodosta kulujen pohjalta hintapyyntö.
  • Pohdi, oletko valmis joustamaan hinnasta ja mikä saa sinut laskemaan hintapyyntöä.

Keikkaa ei kannata tehdä ilmaiseksi, jollei sillä ole poikkeuksellisen hyvä promootioarvo. Promootioarvoa voi olla esimerkiksi showcase-keikalla, televisio- tai radioesiintymisellä tms.

Keikan hinnoittelusta lisää täällä

Keikan myynti:

Puhelinsoitto, ajan voitto!

Ota ensimmäinen kontakti puhelimella, se helpottaa kommunikointia ja saat heti tuntuman vastapuoleen.

  • Esittele itsesi.
  • Tiedustele, onko paikkaan mahdollista päästä keikalle.
  • Lupaa lähettää artistin materiaalia sähköpostitse.
  • Sovi koska sopii soitella uudestaan.

Jos tuntuu luontevammalta, voit kääntää tämän myös toisinpäin: lähetä ensin sähköposti ja kerro ottavasi yhteyttä myöhemmin puhelimitse. Puhelinkeskustelun voi aloittaa kysymällä tuliko posti perille ja onko ostaja ehtinyt tutustua siihen.

Lähetä puhelussa lupaamasi sähköposti/soita sähköpostissa lupaamasi puhelu.

Toinen kontakti:

  • Kysele, onko vastapuoli ehtinyt tutustua materiaaliin ja onko keikalle pääseminen mahdollista.
  • Jos vastakaiku vaikuttaa negatiiviselta, käytä miettimäsi kikat.
  • Valmistaudu vastaukseen ”ei”.
  • Jos teit voitavasi ja vastaus on ”ei”, ainakin nimi on tullut tutuksi.
  • Tiedustele, onko keikka mahdollinen vaikka puolen vuoden päästä. Jos vastaus on positiivinen, lupaa soittaa uudestaan ajankohtana x.
  • Jos saat vastauksen ”kyllä”, sovi heti yksityiskohdat: päivämäärä, hinta ja minkälaista tekniikkaa tarvitsette (esim. PA).

Jos keikkapaikka on kohtuullisen matkan päässä, mene käymään paikan päällä, vie levy mukanasi ja tiedustele keikkamahdollisuutta. Henkilökohtainen kontakti on plussaa! Tämä voi toimia varsinkin, jos keikkapaikkaan on vaikea saada yhteyttä.

Kun olet lähestynyt keikkapaikkaa, tee muistiinpanot. Puhelun päivämäärä, kenen kanssa puhuit, mitä puhuit, miten puhelu sujui ja jos tarvitsee, koska kannattaa soittaa uudestaan.

Jos ensimmäiset puhelut eivät tuota tulosta, älä luovuta. Keikkamyynti on kovaa työtä ja vaatii kärsivällisyyttä sekä hyviä istumalihaksia. Tässä lohdutukseksi keikkamyyntimatematiikkaa: jos sinulla on 100 sopivan keikkapaikan rekisteri, saat määrätietoisella soittokierroksella kiinni 25 paikkaa, joista saat myytyä 10 keikkaa. Eli karkeasti ottaen paikoista, joihin otat yhteyttä, saat neljäsosan kiinni ja vajaa puolet ostaa keikan.

Ennen keikkaa

Sovi kuinka keikka laskutetaan

  • Keikkaliksa on kätevä hoitaa käteislaskulla tai laskutuspalvelun kautta. Käteislaskun hyvä puoli on se, että saat keikkaliksasi ajallaan ja varmasti.

Markkinoi keikkaa

  • Järjestä julisteiden levitys esim. street teamin avulla , mikäli keikkapaikka ei tee sitä.
  • Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa: tee tapahtuma, linkkaa tapahtumapaikan FB-sivuille, kutsu kavereita ja pyydä myös heitä jakamaan tapahtumaa ja kutsumaan kavereita.

Lue myös artikkeli “Keikan esituotanto”

Keikalla ja keikan jäkeen

Hoida hommat keikkapaikalla asiallisesti, se mahdollistaa uuden keikan samaan paikkaan. Kiitä keikasta ja järjestelyistä keikkapaikkaa jälkikäteen sähköpostilla ja miksei sosiaalisessa mediassakin.

Lue myös artikkeli “Keikkapäivä ja keikan soittaminen”

Lähde: Hannu Korhosen ja Jussi Syrenin keikkamyyntikoulutukset ja koulutusmateriaalit

Hyödyllisiä linkkejä

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.