Vipuvoimaa

Keikkojen markkinointi kuuluu kaikille

ried Liven booking agent Mikko Varjamo luottaa markkinoinnissa someen sekä yhteistyön voimaan.
Fried Liven booking agent Mikko Varjamo luottaa markkinoinnissa someen sekä yhteistyön voimaan.

Tulevien keikkojen mainostamiseen kannattaa käyttää aikaa ja jopa rahaa. On artisti tunnettu tai ei, markkinointiin kannattaa panostaa ja sitä ei kannata jättää vain yhden tahon hoidettavaksi.

Haluatko keikoillesi enemmän yleisöä? Panosta markkinointiin. Sovit sitten itse keikkasi tai käytät keikkamyyjää, on tulevien esiintymisten mainostaminen tärkeää. Erityisesti lipputulokeikoilla jokainen maksava asiakas näkyy suoraan artistin palkkiossa.

Kun keikkapäivämäärät ovat tiedossa, on markkinoinnin aloittaminen seuraava askel. Joskus se kuitenkin unohtuu täysin tai jää viime tippaan, jolloin yleisöä on enää vaikea houkutella keikoille.

Fried Liven co-owner ja booking agent Mikko Varjamo on työskennellyt vuosikausia eri artistien kanssa ja tietää markkinoinnin merkityksen. Hän vastaa some-kanavista ja luottaa niiden kantavuuteen.

– Sosiaalisen median merkitys on noussut viime vuosina huomattavasti. Sen kautta jo pienelläkin rahallisella panostuksella voi tavoittaa juuri oikean kohderyhmän. Pienemmän artistinkin on kannattavaa laittaa 20 euroa alueelliseen some-mainontaan, varsinkin jos esiintyy vieraalla paikkakunnalla.

”Niin ohjelmatoimiston, artistin kuin
keikkapaikankin pitää markkinoida keikkoja”

Varjamo pitää erityisen tärkeänä sitä, että mainostaminen jakaantuu kaikille osapuolille. – Niin ohjelmatoimiston, artistin kuin keikkapaikankin pitää markkinoida keikkoja. Näkyvyydestä kilpaillaan, joten esillä täytyy olla entistä enemmän.

Vaikka yhteistyötä kannattaa tehdä, on artistien oma aktiivisuus tärkeää, erityisesti sosiaalisessa mediassa. – Toisin kuin esimerkiksi levy-yhtiön sivuja, artistien omia sivuja seuraa tietty yleisö ja sieltä tavoittaa suuremman määrän juuri tietyn artistin keikoista kiinnostuneita ihmisiä.

Myös keikkapaikkoja kannattaa patistaa mainostamaan aktiivisemmin. – Jos näkyy, että liput eivät liiku, on kannattavaa miettiä yhdessä, mitä ohjelmatoimisto, keikkapaikka ja artisti voisi tehdä, että lippuja menisi kaupaksi.

Perinteinenkin markkinointi kannattaa

Vaikka some onkin markkinoinnin ykköskanava, ei perinteisiä tapoja ole vielä unohdettu. – Fried Livellä esimerkiksi käytetään edelleen lehti-ilmoituksia konserttisalikiertueiden yhteydessä ja julisteet kuuluvat jokaiselle meidän artistillemme. Erityisesti maakunnissa julisteita käytetään paljon. Helsingissä on valitettavan vähän paikkoja, jonne julisteita saa luvallisesti laittaa.

Myös uudet tavat mainostaa voivat toimia. – Hullut ideat saattavat joskus toimia erittäin hyvin, joten kaikkea kannattaa kokeilla. Myös artistin tai bändin tekemiä videotervehdyksiä käytetään nykyään paljon.

”Mainostamisessa pitää tietää rajat”

Milloin ohjelmatoimisto kannattaa hankkia avuksi? – Pääsääntönä pidän sitä, että jos keikkamyynti ja markkinointi alkavat viedä liikaa aikaa artistina olemisesta, on fiksua hankkia apua. Jos keikkoja on vähän, ei keikkamyyjää tarvita. Toki keikkamyyjä auttaa myös oikeiden paikkojen löytämisessä juuri tietyn genren artistille sekä uuden artistin lanseerauksessa.

Varjamo haluaa silti varoittaa some-markkinoinnin vaaroista.
– Mainostamisessa pitää tietää rajat. Liian aggressiivinen mainostaminen voi ärsyttää ja karkottaa faneja.

Tavastialla päivitetään keikkakalenteria edelleen myös perinteisellä tavalla. Varjamo löysi seinältä myös Fried Liven artistin
Tavastialla päivitetään keikkakalenteria edelleen myös perinteisellä tavalla. Varjamo löysi seinältä myös Fried Liven artistin.

Kysyimme eri kaupunkien keikkapaikkojen promoottoreilta keikkojen ja tapahtumien markkinoinnista. Lue alta heidän vastauksensa.

1. Kuinka paljon markkinoitte keikkoja?
2. Mitä markkinointitapoja käytätte?
3. Kuinka tärkeää keikkojen markkinoiminen mielestänne on?
4. Kenen vastuulla on saada keikoille yleisöä?
5. Mitä vinkkejä haluaisitte antaa artisteille, jotka hoitavat itse oman keikkamarkkinointinsa?

Marko Kivelä, promoottori
Rytmikorjaamo
Seinäjoki

1. Me markkinoimme jokaista keikkaa erikseen ja sen lisäksi aina koko kauden ja kuukauden settiä kerralla. Jokainen keikka on erilainen ja käytännössä kaikilla keikoilla on eri yleisö, joten duunia pitää paiskoa kaikkien tapahtumien esiin saamiseksi paljon. Meillä markkinoinnin päävastuu on minulla ja apunani ovat markkinointitiimi ja harjoittelijat.

2. Digitaalinen markkinointi on suurimmassa osassa selkeästi tällä hetkellä. Käytämme paljon Facebookin ja Instagramin maksullista mainontaa ja olemme ottamassa käyttöömme Youtubea ja optimoituja hakuja. Näiden lisäksi teemme myös perinteistä printtimainontaa aina tapauskohtaisesti ja isoa roolia näyttelevät myös perinteiset julisteet, niin keikkakohtaiset kuin kausijulisteetkin. Lisäksi käytämme edelleen uutiskirjeitä, sähköpostilistoja ja verkkosivuja.

3. Todella tärkeää. Kyllä viesti pitää saada ihmisille. Helppoa se ei ole ja koskaan ei voi olla varma siitä, että tämä toimii aina tai tämä ei toimi koskaan.

4. Kaikkien. Keikkapaikan, järjestäjän, keikkamyyjän ja artistin. Jokainen hyötyy, kun paikalla on jengiä, ja kaikki häviävät, jos ketään ei tule. Jokaisen pitää tehdä oma roolinsa markkinoinnissa. Isompien artistien ollessa kyseessä, artistin itsensä viesti tehoaa parhaiten ja menee parhaiten läpi, mutta artistien aktivointi voi olla vaikeaa.

5. Olkaa aktiivisia ja jaksakaa levittää julisteita. Omaperäisyys on aina hyvästä, informaatiotulvassa erottautuminen on toivottavaa.

Panu Hattunen, ohjelmapäällikkö
Kerubi Rock Club
Joensuu

1. Kyllä me keikkoja markkinoimme. Mainostamme yksittäisiä keikkoja sosiaalisessa mediassa, mutta myös tietyn kuukauden keikkoja. Välillä teemme myös tietyn genren edustajien yhteismainoksia. Paperimediassa mainostamme viikoittain tulevan viikon keikkoja. Myös yksittäisiä keikkoja mainostamme välillä paperimediassa, jos tiedämme, että kohdeyleisö on enemmän perinteisen median käyttäjiä. Julisteet ja flyerit ovat myös hyvä keino markkinoida keikkoja keikkapaikalla.

2. Käytämme sosiaalista mediaa, pääasiassa Facebookia sekä paikallislehtiä, julisteita ja flyereita keikkapaikalla. Jaamme julisteita myös opiskelupaikkoihin kuten yliopistoon ja ammattikorkeakouluihin.

3. Keikkojen markkinointi on hyvin tärkeää. Pitäähän ihmiset saada tietoisiksi minkälaisia keikkoja on tarjolla ja että heidän suosikkibändinsä soittaa keikan heidän kotikaupungissaan.

4. Kyllä keikan markkinointi kuuluu niin promoottorille kuin artistillekin. Promoottori tekee sellaista markkinointia, minkä tietää toimivan omalla alueellaan. Artistilla on taas työkalut suoraan faniensa suuntaan. Kuten some ja verkko noin yleisestikin. Artistin olisi hyvä nostaa keikkaa esille myös omissa kanavissaan, omille faneilleen.

5. Juurikin se, että tuovat esille niitä keikkojaan. Heillä on valmis kontakti heidän omiin faneihinsa. Ja se porukka on sitä, joka heidän keikoillaan käy. Promoottorin kanssa voi myös jutella erilaisista yhteisistä markkinointitempauksista, kuten kilpailusta, missä voi voittaa liput keikalle, meet & greet -tapaaminen ja niin edelleen.

Janne Kiviniemi, klubijohtaja
Gong
Turku

1. Käytämme paljon some-kanavia ja esimerkiksi tietyn genren keikkoja saatamme niputtaa yhteen. Teemme paljon yhteistyötä myös Tiketin kanssa.

2. Sosiaalista mediaa, tapahtumakalentereita, sähköpostilistoja, tiedotteita ja uutiskirjeitä. Printtimainontaa olemme vähentäneet, mutta toki sitäkin käytämme joskus. Käytämme erilaisia mainontatapoja eri kohderyhmille. Myös julistemainontaa käytämme lähiympäristön alueella. Osa artisteista hoitaa itse aktiivisesti oman tiedotuksena ja markkinointinsa, osalla ohjelmatoimisto tekee sen. Osa on aktiivisia markkinoimisessa ja osa ei.

3. Olennaista on, että jos keikoille haluaa ihmisiä, on keikoista oltava tietoa. Toki klubi-illat täyttyvät myös ihan paikan maineen avulla. Meillä uuden omistajan myötä tapahtunut nimen muutos on saatu lanseerattua hyvin, toki uutta nimeä pitää vielä tuoda mainostaessa esiin.

4. Kaikkien vastuulla. Tiedottaminen on tapahtumapaikan, artistin ja ohjelmatoimiston yhteinen ponnistus.

5. Aktiivinen ote markkinointiin ja keikkojen päivittäminen Facebookiin on tärkeää.

Mika ”Nixon” Nikula, program manager
Elmu ry / Nosturi
Helsinki

1. Hoidamme markkinoinnin itse. Siitä vastaavat ohjelmapäällikkö ja tuottaja. Tämän lisäksi markkinoimme tapahtumiamme yhteistyössä Ticketmaster Suomen kanssa heidän omissa kanavissaan.

2. Mainostamme julisteiden avulla, somessa, musiikkialan lehdissä sekä alueellisissa medioissa. Radiota käytämme harvoin.

3. Keikkojen markkinointi on ensiarvoisen tärkeää. Varsinkin Helsingissä tapahtumien määrä on niin iso, että oman tilaisuuden pitää jotenkin pystyä erottumaan joukosta.

4. Vastuun pitäisi olla mielestäni neljällä eri taholla. Keikkapaikan on pidettävä omalta osaltaan huoli, että tapahtumat ovat erottuvasti esillä, mutta samoin keikan myyjän ja ennen kaikkea artistin. Tärkeää on, että artisti kertoo esiintymisistään myös omilla kanavillaan, sillä sitä kautta tavoittaa usein parhaiten juuri kyseisen esiintyjän fanit. Tämän lisäksi levy-yhtiön intresseissä pitäisi vielä korostetummin olla se, että keikoilla käydään.

5. Olkaa aktiivisia. Päivittäkää omia kuulumisianne, jakakaa arvioita ja ennen kaikkea pitäkää huoli, että keikoistanne tiedetään.

Teksti ja kuvat: Niina Linna

Lue myös: