Vipuvoimaa

Julkaisuformaatin merkitys

Julkaisuformaatti on myös tapa profiloida artistia. Esimerkiksi Räjäyttäjien tai Pertti Kurikan nimipäivien kaltaisille punkbändeille tee se itse -henkisten c-kasettien monistaminen tai seitsentuumaisten split-vinyylien painattaminen on luonteva valinta. Laajempaa yleisöä tavoittelevien artistien kannattaa edelleen julkaista musiikkinsa cd:nä.

Vielä muutama vuosi sitten oli tavallista painattaa tai polttaa sata promo-cd:tä, joita lähetettiin massapostituksena toimittajille ja radiokanaville. Nykyisin promootiomateriaali lähetetään yleisimmin stream-linkkeinä.

”Vuonna 2014 promomielessä omakustanne-cd ei ole kovin kiinnostava formaatti. Jos bändi on mielenkiintoinen ja biisit tarpeeksi hyviä, esimerkiksi SoundCloud-linkki ajaa saman asian. Mikäli bändi haluaa satsata fyysisiin promojulkaisuihin, kannattaa miettiä kumpi herättää musiikkimediassa enemmän huomiota: viidensadan cd:n vai vaikkapa sadan vaaleanpunaisen vinyylisinkun painaminen”, sanoo Rumban päätoimittaja Teemu Fiilin.

Jos ajatellaan myyntituotteita, tärkeintä on määritellä kohdeyleisö ja tuntea heidän tottumuksensa. Fullsteamin Juha Kyyrö pitää räätälöityä moniformaattimallia nykyisin toimivana.

”Tosifaneille voi tarjota hieman kalliimman erikoispakkauksen, jossa on enemmän sisältöä. Markettiasiakkaille taas voi tarjota halvan perus-cd:n, joka on helppo laittaa autossa soimaan. Jotain siltä väliltä voi tarjota niille, jotka haluavat antaa levyn vaikkapa lahjaksi lapselleen. Samaan aikaan biisien pitää olla mahdollisimman helposti kuunneltavana netissä sellaisessa palvelussa, jota kohdeyleisö käyttää.”

Nykyisin YouTube on Suomessa nuorten aikuisten eniten käyttämä digitaalisen musiikin palvelu, vaikka sitä ei alun perin edes suunniteltu musiikinkuunteluun. Vuonna 2013 julkaistun Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan 99 prosenttia keski-iältään 22-vuotiaista suomalaisista kuunteli musiikkia YouTubesta ainakin joskus ja kolmannes päivittäin. Spotifya käytti viikottain 41 prosenttia. Keskittyneeseen kuunteluun kolmasosa valitsi cd:n.

Musiikkinsa fyysisessä muodossa haluavat valitsevat yhä useammin kaupan hyllystä vinyylilevyn. Vaikka vinyylilevyjen myynti on kasvanut Suomessa kuuden viime vuoden aikana jopa 550 prosenttia, niiden osuus kokonaismyynnistä on edelleen marginaalinen. Vinyylin painatus- ja jakelukulut ovat suhteessa suurempia kuin cd:llä, joten kate jää usein pieneksi.

”Julkaisemme aina mielellämme vinyylin, jos koemme, että siinä on mitään järkeä. Ei se meille mitään bisnestä ole, mutta jos löytyy 300 ihmistä, jotka haluavat ostaa levynsä vinyylinä, kyllä heitä kannattaa palvella”, Kyyrö sanoo.

Kirjoittanut Janne Flinkkilä

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.