Vipuvoimaa

Musiikin säveltämisestä: haastattelussa Noumenan Ville Lamminaho

Ville Lamminaho Noumena, The Crescent

Minkälaista musiikkia olet urallasi säveltänyt?

Olen säveltänyt urallani pääosin metallimusiikkia. Olen kuunnellut kyseistä genreä eniten alakouluikäisestä saakka, joten sen tyyppinen musiikki tulee minulta luonnollisimmin. Melkein kaikki bändini ovat olleet 13-vuotiaasta saakka metalliperustaisia, tosin genren sisäisiä vaihteluita on ollut aina Rage Against the Machine –tyyppisestä tavarasta black metalliin. Yksittäisiä kappaleita olen huvin vuoksi sävellellyt pöytälaatikkoon hyvin monista erilaisista genreistä, inspiraation mukaan.

Koetko kausia jolloin ei biisiä synny millään?

Koen useinkin. Vuosien varrella olen oppinut, että silloin ei kannata turhaan edes yrittää puskea biisiä väkisin ulos, harvoin lopputulos on pitkällä aikajänteellä tyydyttävä. Onneksi säveltäminen ei ole minulle leipätyö, joten voin hyvin odottaa inspiraationtäyteisiä kausia ja tehdä sellaista tavaraa, mihin olen myöhemminkin tyytyväinen.

Miten kirjoitat ideat ylös?

Yksittäiset riffit ja melodiakulut joko nauhoitan tietokoneelle tai teen Guitar Pro –tabulatuurit. Kokonaisen biisin yleensä nauhoitan moniraitaohjelmalla tietokoneelle alusta loppuun kaikkien soittimien kanssa. Teen konerummut sekvensseriohjelmalla ja nauhoitan päälle basson, kitaran ja joskus laulut. Tällaiset nauhoitteet toimivat bändien tapauksessa pohjana myöhemmälle sovitustyölle ja omaksi iloksi sävellettyjen biisien kohdalla niitä voi jakaa kavereille ja kuunnella itse myöhemmin.

Milloin inspiraatio iskee, voiko sitä pakottaa?

Inspiraatiota ei sinänsä voi pakottaa, mutta voin jossain määrin johdatella itseäni inspiroitumaan. Inspiraatio iskee helpommin vaikka kitaraa soitellessa tai koiran kanssa metsässä vaellellessa kuin esimerkiksi imuroidessa tai televisiota katsellessa.

Mistä inspiraatio / idea tulee? Taivaasta vai alitajunnasta?

Saatanahan se minulle inspiraation antaa. Ei vaan, inspiraatio biisiin saattaa iskeä mistä hyvänsä – päässä soivasta melodiasta, sanoituksenpätkästä, jammailussa syntyvästä riffinpoikasesta, videopelin valikkomusiikista, rytmikuviosta ja niin edelleen. Joskus näistä syntyy kokonainen biisi, joskus taas päässä olevaa juttua ei saa millään siirrettyä toimivaksi oikeille soittimille.

Kauanko kestää ideasta valmiiksi biisiksi?

Se vaihtelee todella paljon. Parhaimmillaan olen tehnyt biisin rungon valmiiksi nopeammin kuin mitä biisi kestää, joskus taas kymmenen vuoden takaisen yksittäisen riffin muisteleminen saattaa synnyttää sen ympärille kokonaisen biisin.

Koska biisi on valmis?

Tekisi mieli sanoa, ettei koskaan, mutta todellisuudessa biisi on minulle valmis silloin kun se on nauhoitettu ja julkaistu. Livesoiton myötä toki sovitus elää, mutta tallennettu versio on se ”virallinen” valmis versio biisistä, sellainen versio mikä on juuri sillä ajan hetkellä tuntunut kaikista parhaalta.

Suhde nuotinlukutaitoon ja teoriaosaamiseen? Uhka vai mahdollisuus?

Noista kahdesta se on enemmän mahdollisuus. Bändisoitossa tosin nuotinlukutaito on harvemmin tarpeen, kunhan nyt tietää miten soitetaan C#m ja mikä on tahti. Itse osaan kyllä lukea nuotteja, mutta se on hidasta – en pysty mitenkään soittamaan suoraan nuoteista opettelematta sitä tahti tahdilta ensin.

Jätä kommentti