Vipuvoimaa

Bändiliiderit: Turmion Kätilöiden MC Raaka Pee

Rytmimanuaalin uudessa juttusarjassa pureudutaan bändiliiderinä toimimiseen. Ensimmäisessä osassa näkemyksiään jakaa Turmion Kätilöiden kippari Petja ”MC Raaka Pee” Turunen (s. 1980).

Ennen vuonna 2003 perustettua industrial metal -bändiä Turunen soitti koskettimia koneita death metaliin naittaneessa Aeonissa ja goottimetallibändi Ancient Drivessä. Hän pyörittää nykyään myös 2 Times Terror -bändiä ja Osasto-A Records -levy-yhtiötä, jolle molemmat hänen yhtyeistään levyttävät.

Turmion Kätilöiden edellinen levy Diskovibrator (2015) debytoi Suomen virallisen albumilistan ykkösenä. Bändin seitsemäs täyspitkä Dance Panique julkaistaan helmikuussa 2017.

Miten sinusta tuli Turmion Kätilöiden johtaja ja kuinka sait haalittua muut muusikot ”alaisiksesi”?

Olin ekana bändissä. Näissä hommissa tarvitaan aloitteentekijä. Musiikki houkutteli paikalle muut jäsenet. Olemme jakaneet vastuualueita ajan saatossa reilulla kädellä. Nykyään bändi hoitaa paljon ulkomusiikillisia asioita, jotka kuuluvat yleensä levy-yhtiölle sun muille. Kun hoitaa asiansa itse, ei tule turhia sääntöjä tielle.

Näissä ”bändiliiderihommissa” on sellainen puoli, ettei monikaan muusikko halua mieltää itseään liideriksi. Kaikki kuitenkin tietävät, että on parempi, kun yksi potkii asioita eteenpäin. On myös selvää, ettei jokaisen kannata häslätä saman asian ympärillä. Tärkeintä on luottamus. Tärkeää on myös saattaa koko porukka sellaiseen liemeen, eli kuseen, että homma on todella henkilökohtaista. Sitten vaan kaikille veneessä olijoille mela käteen ja ei kun eteenpäin.

Kuinka kuvailisit itseäsi bändiliiderinä?

Olen ainakin komea, kannustava, innoittava, uskollinen musiikille ja orkesterille sekä ylipainoinen.

Millaiset tehtävät kuuluvat sinulle ja miten hoidatte vastuunjaon bändin sisäisesti?

Kaikilla on hyvin selkeät vastuualueet, jotka on jaettu sen mukaisesti, mitä kukin parhaiten taitaa. Voisi esimerkiksi äkkiä luulla, etteivät basistit osaa muuta kuin naurattaa naisia, mutta meillä basisti on nohevin keikkapuolen järjestelyissä. Hän hoitaa kaiken niihin liittyvän.

Minä vastaan levyjen julkaisusta ja mediasta. Kosketinsoittaja vastaa kaikista studiohommista, eli nauhoituksesta, miksauksesta, masteroinnista ja taustoista. Kitaristi on hyvä talouspuolenhoitaja. Spekkeli, toinen laulajamme, työstää kaikki graafiset tarpeet, kuten levynkannet, mainokset, paitaprintit ja julisteet. Rumpali saa kaikki muut nakkihommat.

Ryhmässänne on monia vahvoja persoonia, mutta jäsenten vaihtuvuus on ollut pientä. Miten saat puskettua bändiäsi siihen suuntaan kuin itse haluat?

Se riittää, että on hyvä ystävä. Hyvä ystävä uskaltaa näyttää peittelemättä myös omat heikkoutensa, minkä ansiosta on helppoa tuoda julki omat ajatuksensa ja mielipiteensä. Olemme päässee aika vähällä säätämisellä ja väännöllä tilanteissa, joissa toisistaan eriävät mielipiteet kohtaavat.

En muista, että olisimme pahemmin väitelleet mistään. Tämä on vähän sellaista hommaa, ettei kenenkään ole pakko tehdä mitään, eikä mökötystäkään kukaan jaksa. Epämiellyttävät tilanteet pitää käsitellä ja kysymysmerkit eliminoida heti pois alta, jotta fiilis säilyy hyvänä. Bändikemia on kaiken A ja O.

Millaiset konfliktit ovat yleisimpiä bändin sisä- ja ulkopuolella? Kuinka saatte ne selvitettyä?

Myöhästelemiset ovat yleisin syy närästykselle. Se, että syyllinen joutuu kuuntelemaan myöhästelystään johtuvaa nalkutusta, on riittävä rangaistus. Keikoilla on joskus ongelmia sovittujen asioiden, kuten esimerkiksi luvattujen laitteiden, toteutumisen suhteen. Meillä on tällaisia tilanteita varten alihankkija, joka myy keikat ja hoitaa niihin liittyvät sotkut. Basisti vahtii edustajanamme bändin etua. Myimme aikoinaan keikkamme itse, mutta totesimme, ettei se osa-alue mahdu yhdenkään bändin jäsenen kalenteriin.

Kuinka paljon sinulta uppoaa aikaa Turmion Kätilöihin?

Siihen menee kaikki aika perheen ulkopuolella. Vietämme toki lomaakin kuukauden tai pari vuodessa. Keikkatauoilla bändi tekee uutta musiikkia. Luovan työn ajankäyttöä on mahdotonta laskea, koska se ei katso aikaa eikä paikkaa. Konkreettisiin asioiden hoitamisiin ja toimistotyöhön menee ehkä osa-aikatyön verran tunteja viikossa. Niitä pallotellaan parin jäsenen välillä, miten nyt kukin ehtii.

Kiireellisintä on aina levynteon lomassa. Silloin ei tunteja lasketa: albumia tehdään vaikka vuorokauden ympäri, jos se sitä vaatii. Teemme nykyään studiohommia paljon enemmän yhdessä kuin aiemmin. Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne, että useammalta henkilöltä syntyy hyviä teoksia. Saamme sitä kautta myös uusia elementtejä musiikkiimme.

Kätilöt tunnetaan mediaräväkkyydestään, ja teillä on jos jonkinmoisia tempauksia esimerkiksi uusien sinkkujen lanseerausten suhteen. Kuinka tarkkaan mietitte maksimaalisen mediahuomioarvon saavuttamista?

Emme miettisi ollenkaan, jos olisi rahaa. Sillä, että tekee asiat erilailla kuin muut, saa jos jonkinmoista mainosta ja huomiota. Joskus laskelmoin, ja tavoitteet menivät maaliin aika hyvin. Nämä tempaukset syntyvät kuitenkin oikeasti hetkessä. Käytämme markkinointiin todella vähän rahaa. Tärkein työkalumme on olla aktiivinen fanien suhteen. Haluamme antaa tiedottamisellamme positiivisen ja viihdyttävän kuvan.

Kuinka pitkällä tähtäimellä teet suunnitelmia bändisi varalle?

Suunnitelmat tehdään aina vuositasolla. Jos kalenterissa on tyhjää, silloin on hyvä aika sulkeutua studioon. Studiossa taas täytyy saada aikaiseksi sellainen tuote, jota keikkamyyjä voi hyödyntää omassa työssään.

Julkaiset Kätilöiden äänitteet oman levy-yhtiösi kautta. Mitä kaikkea teet lafkasi puitteissa ja millaisia haasteita siihen liittyy?

Tärkeintä on tehdä asiat ajallaan ja muistaa priorisoida. Nämä asiat vaativat paljon kuria ja taitoa. Silloin, kun jompaakumpaa ei löydy, hommat kasaantuvat. Onneksi levy-yhtiö työllistää lähinnä vain julkaisujen yhteydessä. Varaudumme siihen pitämällä taukoa keikkailusta. Kitaristi on paperihommissa paljon mukana – toinen tekee sen, mitä toinen ei ehdi.

Kätilöt on sinulle paitsi henkireikä, myös työ ja bisnes. Kuinka nämä korreloivat keskenään? Miten suhtaudut kaupallisuuteen, kun olet sekä musiikintekijä että firman pomo?

Emme mieti kaupallisuutta tehdessämme musiikkia. Brändimme on siinä mielessä helppo, että fanituote voi olla melkein mitä tahansa. Gospelbändin lienee hankalampi myydä vaikka logolla varustettuja dildoja kuin meidän.

Se on hirmuinen etu, että bändi koostuu monen eri osa-alueen taitajista. Musiikkimme on hullua. Sitä kautta syntyy hulluja ideoita myös ulkomusiikilliseen toimintaan. Toinen erittäin tärkeä tekijä on se, että kaikkien jäsentemme perheet ovat lähellä toimintamme – olemme yhtä suurta perhettä. Tuki, turva ja turmio samassa paketissa.

Teksti ja kuvat: Markus Laakso

Lue myös:

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.